Friday, January 30, 2009

E Príííncipe da Paaaaaaaaaaaaaih!


Väcker blandade känslor i mig att se den här videon igen. Härliga känslor för att det förstås påminner om när man står där förväntansfull precis innan Arcade Fire går på scenen. Men frågan är ändå inte om det är den obehagliga känslan som har överhanden. Jo, definitivt så.

Lika bra att ge lite bakgrund om klippet för er som inte redan vet. Flickan som predikar är från Brasilien och var vid tillfället endast 9 år ung. Hon heter Ana Carolina och är idag hela 13 år ung. Den här videon av henne när hon predikar minst sagt oerhört inlevelsefullt, på gränsen till maniskt och hysteriskt, blev väldigt populär i framförallt hennes hemland. Ska kanske tilläggas att det inte var så mycket en beundran för hennes predikan som gjorde den populär...

Min spanska är minst sagt knackig för att inte säga obefintlig men med lite hjälp så tror jag detta ska stämma någorlunda bra som översättning till början av videon som var med på videoskärmarna:
Han frågade vår Herre Jesus vid den tidpunkten att hjälpa honom.
För han visste att det var en svår situation.

Gud sade till honom att ta fem stenar från havet och slåss mot Goliat.

Ja, broder. Förstår du meningen av dessa fem stenar, min broder?

Magnifik! Vis! Stark Gud! Evighetens fader! Och fredens priiiins!!!
Det är Jesus från Nazaret. Halleluja, prisad vare Gud!

Jag vill att ni alla repeterar efter mig.
Magnifik! Vis! Stark Gud! Evighetens fader! Och fredens priiiiins!!!

En gång till.
Magnifik! Vis! Stark Gud! Evighetens fader! Och fredens priiiiiiiins!!!

Halleluja, prisad vare Gud! Gå nu och besegra Goliat i era liv. Besegra honom. Fråga honom... om djävulen inte låter dig passera så trycker du ner honom!

No comments: